Bedrijfsvoering

Algemeen

Algemeen

De kadernota “organisatie en personeel” vormt de basis voor de ontwikkeling van organisatie en bedrijfsvoering. Inzet is een organisatie die een zelfstandige gemeente Someren op adequate wijze kan faciliteren en ondersteunen. De gemeente Someren gaat voor:

een zelfstandige gemeente die eigen koers bepaalt,

vertrouwen in burgers en medewerkers,

een procesgerichte organisatie,

zoveel mogelijk regie op uitvoerende taken,

een effectieve dienstverlening aan de burger,

samenwerking in regionaal verband.

Op elk van deze onderdelen is uitvoering gegeven en in 2017 zullen we op de ingeslagen weg doorgaan.
In ons coalitieprogramma 2014 – 2018 hebben wij vertrouwen in de burger uitgesproken. Dat willen we ook in 2017 opnieuw blijven uitstralen. Het is ons voornemen ook in de komende periode in het beleid dat we ontwikkelen uit te gaan van de eigen kracht van burgers en ondernemers. Dat wil wat ons betreft zeggen dat we de kaders aangeven waarbinnen burgers en ondernemers in vrijheid kunnen ontwikkelen. Van ons mag verwacht worden dat we deze kaders bewaken (door middel van vergunningverlening, toezicht en handhaving) en daar optreden waar deze grenzen worden overschreden.

Organisatieontwikkeling

In 2016 is het nieuwe organisatiebesluit vastgesteld met:

1

Gemeentesecretaris

4

Afdelingshoofden

De vier nieuwe procesgerichte clusters zijn:

Verschillende veranderingen zullen nog in 2017 doorwerken. De cultuurverandering die het gevolg is van deze veranderingen, zal nog veel langer doorwerken.
In de afgelopen periode hebben we veel stappen gezet in ons dienstverleningsconcept. Daar gaan we mee door. Vooral de digitale dienstverlening wordt nog doorontwikkeld. Feitelijk is dat een continu proces waarbij wordt ingespeeld op de behoeften van de klant en/of technische ontwikkelingen om nog efficiënter en effectiever te kunnen werken voor onze klanten maar ook intern. Denk daarbij aan verdere digitalisering door middel van E-formulieren gekoppeld aan "Mijn Overheid" waardoor klanten 24 uur per dag verzoeken kunnen indien en deze ook qua status kunnen volgen. Binnen ons KCC worden klanten die niet beschikken over internet of moeite hebben daarmee te werken door ons vanzelfsprekend ook geholpen.
Ook het in regie zetten of uitbesteden van taken blijft een aandachtspunt. Bij de concrete uitvoering van dit beleid is, zijn en blijven uitgangspunten: kwaliteit van dienstverlening aan de burger en eigen beleidsvorming en – ontwikkeling. Deze aspecten zullen zwaar wegen bij elke afweging die we maken. Efficiency en effectiviteit kunnen niet in alle gevallen doorslaggevend zijn bij de keuze of taken/werkzaamheden wel of niet in regie geplaatst worden. Ook het belang en de betrokkenheid en lokaal inzicht speelt daarin een belangrijke rol.

Informatisering, automatisering en digitalisering

Op technisch gebied is in 2015 en 2016 door de installatie van de zgn. Servicebus er voor gezorgd dat de losse onderdelen uit voorgaande jaren (zoals: basisregistraties, DigiD) en de backofficeapplicaties, nu gekoppeld zijn met het centrale zaaksysteem.
Vanuit dat zaaksysteem vinden nu alle werkzaamheden plaats, zowel de dienstverlening als alle interne werkzaamheden. Ook voor het management levert het systeem sturingsinformatie op (aantallen, doorlooptijden, kwaliteit) die weer gebruikt kunnen worden voor verbeteringen in de dienstverlening. Someren zal via de Servicebus ook aansluiten op het integrale overheidsportaal MijnOverheid waarop burgers toegang hebben tot al hun overheidszaken. De voortgang is dan voor onze klanten 24 uur per dag te volgen.
De Servicebus maakt het ook mogelijk om zaken automatisch te starten vanuit E-formulieren wat zowel de dienstverlening als de efficiency ten goede komt. De digitale verwerking van de informatie zorgt naast efficiency en effectiviteit, óók voor mogelijkheden om tijd- en plaats onafhankelijk te werken, en om makkelijker met partners en in ketens te kunnen communiceren.
Hiermee sluit Gemeente Someren ook aan op de Visiebrief digitale overheid 2017 van de Rijksoverheid.
Op ICT-gebied vinden ook in 2016 voortdurend aanpassingen en vernieuwingen plaats vanuit de onderhoudsvoorziening om de techniek in gelijke pas te laten lopen met de ontwikkelingen.
Gemeenten beheren heel veel informatie die adequaat, juist en actueel moet zijn. Dat moet om haar eigen werkzaamheden goed uit te kunnen voeren, maar ook om bijvoorbeeld andere overheden, waterschappen etc. juiste gegevens te kunnen verstrekken. Denk bijvoorbeeld aan de Basisregistratie Adressen en Gebouwen, de BAG.
Die informatie moet zorgvuldig beheerd worden, maar ook beveiligd zodat de kwaliteit en beschikbaarheid gewaarborgd is. En daarboven moeten persoonsgegevens ook beschermd worden via onder andere de Wet bescherming persoonsgegevens. Op dit gebied zijn er twee belangrijke ontwikkelingen:

  •  

de hoeveelheid (digitale) informatie neemt in snel tempo toe,

  •  

‘privacy’ wordt een steeds belangrijker aspect en wordt naar verwachting in 2018 belangrijk aangescherpt. Dan krijgt het College Bescherming Persoonsgegevens meer mogelijkheden om de privacywet te handhaven.

Ook nu al zijn er diverse verplichtingen ten aanzien van de bescherming van persoonsgegevens en ook nu al zijn er verplichtingen om de beschikbaarheid en kwaliteit van de gegevens te borgen.
Gemeente Someren is inmiddels aangesloten bij de InformatieBeveiligingsDienst (IBD) een initiatief van de VNG en KING die veel praktische handvaten biedt om die borging en bescherming op peil te brengen. Ons college heeft in 2015 het Informatiebeleid Gemeente Someren vastgesteld op basis van een model van de IBD. In 2017 wordt een jaarplan opgesteld met de focus op de bestaande verplichtingen, maar waarin deze wel al in een bredere context van techniek (computersystemen), fysieke beveiliging (toegang tot bepaalde ruimten) en gebruikers (laptops, usb-sticks) worden geplaatst.

Regionale samenwerking

Hoewel Someren krachtig inzet op regionale samenwerking, zien wij deze samenwerking nog altijd als een instrument om de zelfstandigheid te bewaren. Dat is zowel in de Peel het uitgangspunt als in de MRE. Dit standpunt hebben we ook richting Provincie uitgestraald in het kader van “Veerkrachtig bestuur”.

Asten/Someren

Door de bredere samenwerking in de Peel is de samenwerking met Asten afgeschaald. In 2016 is de buitendienst geheel over gegaan naar Asten. De overige vormen van samenwerking met Asten zijn ondergebracht in dienstverleningsovereenkomsten (belastingen, I&A, openbare orde en veiligheid).

De Peel

In de afgelopen jaren hebben wij krachtig ingezet op de uitvoering van de visienota Peel 6.1. Inmiddels is besloten dat volledige uitvoering van deze visie niet meer tot de mogelijkheden behoort. Wij betreuren dat zeer, maar we hebben ons bij deze situatie neer moeten leggen. De samenwerking tussen de Peelgemeenten is daardoor gewijzigd.
Weliswaar blijft er de samenwerking voor de uitvoering van de Participatiewet met de 6 gemeenten (deze is ondergebracht bij de Gemeenschappelijke Regeling Werkbedrijf/Atlant) maar op andere terreinen is de samenwerking veranderd.
In 2016 is ingestemd om met ingang van 2017 met 5 Peelgemeenten (Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren) op het gebied van de Wmo, jeugdhulp, bijzondere bijstand, minimabeleid & schulddienstverlening te gaan samenwerken. Deze samenwerking wordt ondergebracht in een Gemeenschappelijke regeling. In 2017 zal dit verder worden geïmplementeerd.
Daarnaast is de intentie uitgesproken om op het gebied van Belastingen ook te gaan samenwerken (Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek en Someren). Definitieve besluitvorming zal in 2017 plaatsvinden zodat vanaf belastingjaar 2018 deze samenwerking gestalte kan krijgen.