het geven van inzicht in de geplande investeringen en de omvang van het investeringsvolume;
het voorleggen van de voorgenomen investeringen aan de gemeenteraad.
Het vaststellen van de begroting (en daarmee het investeringsplan) is de basis voor het uitvoeren van de investeringen. De opgenomen investeringsgelden in het jaar 2017 zijn na het vaststellen van deze begroting direct beschikbaar voor uitvoering. De investeringen in de jaren daarna zijn meer een doorkijk. Als in 2017 extra niet voorziene investeringen nodig zijn worden deze afzonderlijk aan de gemeenteraad voorgelegd.
Investeringsprogramma 2017 - 2020
De in het investeringsplan 2017 – 2020 opgenomen investeringsbedragen zijn de netto bedragen. Dit wil zeggen dat reeds rekening is gehouden met ontvangen bijdragen van derden en bedragen die ten laste van voorzieningen worden gebracht.
Bedragen in duizenden euro's
Bedrag investeringen
Kapitaallasten
Nr
Taakveld
Naam investering
Afschr. term
2017
2018
2019
2020
2017
2018
2019
2020
Openbare orde en veiligh / Integr handh
Structureel
17-40200
1.1
Vervangen openbare bluswatervoorzieningen
25
70
0
0
0
0
3
3
3
Op basis van het Bouwbesluit 2013 moeten gemeenten investeren in de openbare bluswatervoorziening, voor zover de dekking vanuit het waterleidingnetwerk ontoereikend is. Gemeente Someren heeft ongeveer 30 openbare bluswatervoorzieningen. Dit zijn geboorde putten van de gemeente die meer gebruikt zullen gaan worden wanneer er minder brandkranen zijn. Op deze geboorde putten zit geen vaste bocht. In de standaard uitrusting op een nieuwe tankautospuit zit geen opzetstuk (is ook niet mogelijk ivm ruimte). Een los opzetstuk op de kazerne wat nagebracht wordt bij een incident werkt is geen optie. Het plaatsen van vaste opzetstukken op de openbare bluswatervoorzieningen zal naar schatting € 70.000,-- bedragen.
Subtotaal Structureel
70
0
0
0
0
3
3
3
Saldo Openbare orde en veiligh / Integr handh
70
0
0
0
0
3
3
3
Verkeer, vervoer en openbare ruimte
Structureel
17-40303
2.1
Aanleg bermkantverharding Dellerweg
25
56
0
0
0
0
2
2
2
De Dellerweg is toe aan groot onderhoud. Naast schade aan de asfaltverharding van de rijbaan is er ook veel bermschade aanwezig. Om de conditie van de berm te verbeteren, onderhoudskosten te verlagen en de verkeersveiligheid van langzaam verkeer te verbeteren willen we de Dellerweg voorzien van grasbetontegels. In combinatie met groot asfaltonderhoud zijn de kosten hiervoor aanzienlijk lager dan wanneer dit op een andere moment gebeurt.
17-40302
2.1
Asfalteren fietspaden Kanaalstraat en Witvrouwenbergweg
25
97
0
0
0
0
4
4
4
Sinds kort zijn er subsidiemogelijkheden voor het asfalteren van fietspaden van tegels welke onderdeel zijn van het 'regionaal fietsnetwerk. Het fietspad naast de Kanaalstraat en het stukje Witvrouwenbergweg t.h.v. de Brigantijn is te asfalteren, hier liggen geen kabels en leidingen onder. Daarbij kan het stukje Witvrouwenbergweg worden ingericht als een 2 richtingen bereden fietspad, zoals op de rest van de rondweg. Voor het asfalteren van de fietspaden verwachten we € 34.500,-- subsidie. Subsidievereiste is dat wel het volledige bedrag wordt opgenomen in de begroting. Het college heeft besloten hiervoor de reserve bijzondere werken te gebruiken. Ingevolge de nieuwe comptabiliteitsvoorschriften is dit niet meer toegestaan en zal deze post als structurele last moeten worden opgenomen.
17-40306
2.1
Herinrichting bedrijventerrein Sluis XI
25
0
466
0
0
0
0
19
19
Op het bedrijventerrein Sluis XI ligt een 'opgave' voor riolering en wegbeheer. Er is op een aantal wegen onderhoud nodig en het riool dient op een aantal wegen afgekoppeld te worden. Hiervoor zijn vanuit het beheer dan ook de nodige middelen gereserveerd. Uit het 'Herstructureringsplan Bedrijventerreinen' blijkt dat de aanwezige bedrijven de nodige wensen hebben die betrekking hebben op het openbare gebied. Met een aanvullende investering boven op de middelen die in 2018 beschikbaar gemaakt worden vanuit riool, wegen en groen (respectievelijk € 670.000,--, € 180.000,-- en € 30.000,--) kan het gebied worden aangepakt. Het riool kan worden afgekoppeld en alle verharding en groen vervangen.
17-40301
5.7
Herinrichting parkzone Loovevijvers
25
68
0
0
0
0
3
3
3
De Loovevijvers en de groenzone rondom de vijvers maken een aanzienlijk deel uit van de groenstructuur van de kern Someren en bieden ruimte aan tal van functies. Recente contacten tussen de gemeente en omwonenden hebben duidelijk gemaakt dat er verschillende wensen en aandachtspunten zijn ten aanzien van beheer, gebruiksfuncties en beleving van het betreffende gebied. Door het opstellen van een integraal inrichtingsplan voor de vijvers en de groenzone worden alle functies, wensen en aandachtspunten bij elkaar gebracht. De kosten voor de herinrichting van de groenzone rondom de vijvers zijn niet voorzien in het IP 15-50302 Loovevijvers (jaarschijf 2017). De kosten worden geraamd op € 68.000,--.
15-50302
5.7
Loovevijver
25
100
0
0
0
0
4
4
4
Er is onderzoek gedaan naar de waterkwaliteit van de Loovevijver. Mogelijk komen hier maatregelen uit naar voren ter verbetering van de waterkwaliteit. Daarnaast kan de groeninrichting rondom de vijver omgevormd worden (open structuur). Deze werkzaamheden brengen de nodige kosten met zich mee. Uit de inventarisatie van de civieltechnische kunstwerken blijkt dat de beschoeiing van de vijvers vervangen moet worden voor € 121.000,--. Op dit moment is niet duidelijk wat er moet gaan gebeuren en of de beschoeiing terugkomt. Derhalve wordt voorgesteld om vooralsnog een bedrag van € 200.000,-- exclusief compensabele BTW (globale schatting) op te nemen voor 2017, waarvan 50 % uit de voorziening riolering. De kosten voor groen zijn hierin niet meegenomen.
17-40304
2.1
Onderhoud plattelandswegen
25
31
11
0
0
0
1
2
2
Als bezuinigingsmaatregel is besloten om het onderhoud aan de meest rustige plattelandswegen zonder doorgaande functie niet meer op te nemen in de exploitatie. Hierdoor is de jaarlijkse storting voor de voorziening wegen lager geworden. Als onderhoud noodzakelijk is, dan dient dit opgevoerd te worden via het IP.
13-40305
2.1
Rehabilitatie Kerkendijk
55
1.772
0
0
0
0
32
32
32
De verharding en bomen van de Kerkendijk zijn aan vervanging toe. Hiervoor is in het investeringsprogramma een investering opgenomen voor de aanpak van de Kerkendijk Noord in 2017 (€ 1.771.900,--). De bedragen zijn exclusief compensabele BTW.
16-40301
2.1
Rehabilitatie Nieuwendijk
55
0
804
0
0
0
0
15
15
De verharding en een deel van de bomen op de Nieuwendijk (tussen Kerkendijk en Beliënberkdijk) zijn aan vervanging toe. De verharding is aan het einde van de levensduur en de staat van het verhardingsoppervlak is zodanig dat de verharding in 2018 vervangen dient te worden. De kosten bedragen € 804.000,-- (excl BTW). Uitgangspunt hierbij is dat de weg wordt ingericht als “60 km/uur weg” en de verharding dus niet wordt verbreed.
17-40305
2.1
Rehabilitatie hoofdwegen
25
0
0
554
136
0
0
0
22
Zoals aangegeven in het rapport 'Wegbeheer 2016-2018 zijn diverse hoofdwegen de komende jaren aan rehabilitatie toe. De verharding is aan het einde van de levensduur en dient vervangen te worden. De rehabilitatie van de Kerkendijk is al voorzien in 2016 en 2017 en die van de Nieuwendijk (deel tussen Kerkendijk en Beliënberkdijk) in 2018. Vervolgens zijn ook de Hugterweg en Lieropsedijk (tussen Provincialeweg en Loovebaan) in 2019 en Nieuwendijk (tussen Beliënberkdijk en Vaartdijk) in 2020 aan vervanging toe.
13-40305
5.7
Vervanging oud plantsoen
25
13
13
13
0
0
1
1
2
Het voorstel is om voor 2017 t/m 2019 jaarlijks € 12.700,-- exclusief compensabele BTW beschikbaar te stellen om oud plantsoen, dat is afgeschreven en niet meer aan de norm en kwaliteit van deze tijd voldoet, te vervangen.
Subtotaal Structureel
2.137
1.293
567
136
0
47
81
104
Incidenteel
15-50303
5.7
Inspectie civieltechnische kunstwerken
0
0
10
0
0
0
0
0
0
In 2013 is een inspectie uitgevoerd van de staat van de civieltechnische kunstwerken van onze gemeente. Er was voorafgaand aan de inspectie onvoldoende inzicht in de technische staat van de civieltechnische kunstwerken en constructies. Daarom was er geen onderhoudsprogramma aanwezig en geen budget beschikbaar voor een 5-jaarlijkse inspectie. Hiervoor wordt in 2018 € 10.000,-- opgenomen.
Subtotaal Incidenteel
0
10
0
0
0
0
0
0
Saldo Verkeer, vervoer en openbare ruimte
2.137
1.303
567
136
0
47
81
104
Economische zaken en toerisme
Incidenteel
16-50400
3.1
Economische paragraaf 2016-2019 (OVS)
0
9
9
9
0
0
0
0
0
De OVS wil uitvoering gaan geven aan de onderdelen “promotie, marketing en evenementen” en “organisatie en samenwerking” uit de uitvoeringsparagraaf van de Ruimtelijk Economische Visie centrum Someren (2011). In de jaren 2016-2019 wil OVS economische activiteiten ontplooien om de leefbaarheid van de kern Someren te waarborgen, door in te zetten op een gezond ondernemersklimaat en een goede activiteitenkalender. OVS heeft een initiërende en trekkende rol, maar zoekt hierbij nadrukkelijk de samenwerking met gemeente, detaillisten, horeca, recreatieondernemers en verenigingen. Hiervoor vraagt zij voor de periode 2016-2019 jaarlijks een aanjaagsubsidie van € 8.500,--.
15-50400
3.4
Uitvoeringsprogramma recreatie en toerisme
0
45
45
0
0
0
0
0
0
In 2010 is de beleidsnota recreatie en toerisme vastgesteld. Over de periode 2015-2018 is een uitvoeringsprogramma recreatie en toerisme vastgesteld, met daarin projecten die de gemeente wil realiseren. Voor de uitvoering van de projecten uit het uitvoeringsprogramma wordt jaarlijks € 20.000,-- excl. BTW gevraagd. Er is bij de totstandkoming van dit budget geen rekening gehouden met de doorbelasting van personele uren, wat vanaf 2016 geldt. Gelet op het verwachte aantal te besteden uren uit de jaarplanning is aanvullend budget noodzakelijk van € 25.000,-- in 2017 en € 25.000-- in 2018.
Subtotaal Incidenteel
54
54
9
0
0
0
0
0
Saldo Economische zaken en toerisme
54
54
9
0
0
0
0
0
Milieu en water
Incidenteel
16-10500
7.4
Advies sanering woningen tegen geluidshinder verkeer
0
39
29
-55
0
0
0
0
0
Voor het uitvoeren van de wettelijke taak "Het saneren van woningen op de B- en Eindmeldingslijst" heeft de gemeente aan de ODZOB gevraagd het saneringsproject te begeleiden. ODZOB heeft voor advies- en begeleidingskosten middelen nodig in de periode 2016 tot en met 2019. Het Rijk stelt hier in principe subsidie voor beschikbaar (tbv het voorbereiden, begeleiden en toezicht houden (VBT) van saneringsprojecten) maar deze subsidie is niet toereikend. Het Rijk verstrekt ook subsidie voor het treffen van maatregelen (uitvoeringssubsidie) waarbij de gekozen maatregelen wel kostendekkend zullen zijn. De aanvraag om VBT subsidie is ingediend en is in 2015 voorlopig toegekend en voor de helft in voorschot uitgekeerd. Naar verwachting zullen de totale kosten € 157.000,-- exclusief BTW zijn (2016 € 78.500,--, 2017 € 39.300,--, 2018 € 28.900,-- en 2019 € 10.300,--) en de totale subsidie € 130.000,-- (2016 € 65.000,-- en 2019 € 65.000,--).
17-50501
7.4
Cradle to cradle
0
30
0
0
0
0
0
0
0
Op basis van de motie in de raad van 30 oktober 2014 en de uitkomsten van de beeldvormende raadsbijeenkomst van januari 2016 over het onderwerp cradle tot cradle is een ambitiedocument en Roadmap gemaakt waarmee de C2C principes in het gemeentelijk beleid en projecten verder verankerd zullen worden. Het ambitiedocument en de Roadmap zijn aan uw raad ter kennisname aangeboden middels een raadsinformatievoorstel in de vergadering van 26-5-2016. In dit raadsinformatievoorstel is reeds aangekondigd dat een IP post wordt aangevraagd ten tijde van de behandeling van de kadernota, zodat u een integrale afweging kunt maken over ter beschikking te stellen budgetten in 2017. De Raad heeft besloten om € 30.000,-- beschikbaar te stellen om de Cradle to Cradle mindset van wederkerende economie in de ambtelijke organisatie te krijgen (opleidingskosten).
Subtotaal Incidenteel
69
29
-55
0
0
0
0
0
Overig
17-50500
7.3
Milieustraat
0
1.000
0
0
0
0
0
0
0
De gemeenteraad heeft op 26 november 2015 een voorbereidingskrediet ad. € 60.000,-- beschikbaar gesteld om een plan voor uitbreiding en herinrichting van de milieustraat op te stellen. De onderzoeksfase is onlangs gestart en deze fase wordt het inrichtingsplan met bijbebehorende raming opgesteld. De hoogte van het gevraagde krediet is een indicatie van de te verwachten kosten en zal worden bijgesteld als definitieve besluitvorming over de herinrichting heeft plaatsgevonden. De jaarlijkse afschrijvingslasten ad. € 40.000,-- zullen worden opgenomen in het tarief van de afvalstoffenheffing 2018.
Subtotaal Overig
1.000
0
0
0
0
0
0
0
Saldo Milieu en water
1.069
29
-55
0
0
0
0
0
Sport en cultuur
Structureel
17-40601
5.2
Herstel en vervanging sporttoestellen sportaccomodaties
10
30
0
0
0
0
3
3
3
Als gevolg van de invoering van een aangepast keuringssysteem zullen er in 2017 meer dan gemiddeld toestellen in de sportaccommodaties moeten worden vervangen of worden aangepast. Gemiddeld wordt uitgegaan van een jaarlijkse kostenpost van € 12.500,-- tot € 15.000,--. Op basis van de inspecties zal in 2017 extra moeten worden geinvesteerd in onder andere de ophangsystemen van diverse kliminstallaties, valbeveiliging van de basketbalinstallaties e.d. Naar verwachting zullen de kosten oplopen naar ongeveer € 45.000,--. Eénmalig is dus een extra investering noodzakelijk van € 30.000,--.
17-40600
5.2
Vervangen bosplantsoen en bomen sportpark Someren-Heide en Lierop
25
12
12
0
0
0
0
1
1
Een deel van de bomen op het sportpark in Someren-Heide heeft last van de essentaksterfte, waaraan de bomen dood zullen gaan. Daarom willen we deze bomen vervangen door een minder gevoelige boomsoort. Op het sportpark in Lierop is langs een deel van het kunstgras hoofdveld een wildgroei van diverse boomsoorten aanwezig, waarbij de vogelkers als onder beplanting de overhand heeft. We willen ook hier de beplanting saneren door andere bomen en onder beplanting. 2017 Someren-Heide: € 12.000,--; 2018 Lierop: € 12.000,--.
15-40600
5.2
Vervanging kunstgras tennisbanen
15
169
91
86
72
0
11
17
23
Het betreft de vervanging van de kunstgras tennisbanen in de gemeente Someren omdat deze niet meer voldoen aan de eisen. Deze banen kunnen in vier jaar tijd worden gerenoveerd waarbij in 2017 gestart moet worden. Bij deze renovatie dient ook het hekwerk vervangen te worden omdat dit in een slechte staat verkeert. 2017: Someren (raming € 169.100,-- incl. BTW); 2018: Someren-Eind (raming € 91.100,-- incl. BTW); 2019: Lierop (raming € 86.300,-- incl. BTW); 2020: Someren-Heide (raming € 72.100,-- incl. BTW).
Subtotaal Structureel
211
103
86
72
0
14
21
27
Saldo Sport en cultuur
211
103
86
72
0
14
21
27
Maatschappelijke zorg en jeugd
Structureel
12-40801
6.1
Vervanging speeltoestellen
10
61
48
82
42
0
6
11
19
Betreft het vervangen van speeltoestellen welke niet meer voldoen aan de wettelijke eisen of zijn versleten. De vervangingen worden uitgevoerd conform het speelruimtebeleid. 2017: € 60.950,--; 2018: € 48.000,--; 2019: € 81.650,--; 2020: € 42.000,--.
Subtotaal Structureel
61
48
82
42
0
6
11
19
Saldo Maatschappelijke zorg en jeugd
61
48
82
42
0
6
11
19
Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
Incidenteel
17-11001
8.1
Invoeren nieuwe omgevingswet
0
50
0
0
0
0
0
0
0
De omgevingswet treedt naar verwachting per 1 december 2018 in werking. De verbeterdoelen van de Omgevingswet zijn: 1. een samenhangende bandering van de fysieke leefomgeving; 2. het vergroten van de bestuurlijke afwegingsruimte voor de fysieke leefomgeving; 3. het vergroten van de inzichtelijkheid, de voorspelbaarheid en het gebruiksgemak van het omgevingsrecht; 4. het versnellen en vebeteren van besluitvorming over projecten in de fysieke leefomgeving. De kosten bestaan voornamelijk uit de inzet van expertise op het gebied van processen en automatisering, en voor aanpassingen aan het zaaksysteem. De eigen inbreng in de procesverbetering zal in hoge mate tot het reguliere werk behoren.
17-11000
8.1
Opstellen bestemmingsplan buitengebied
0
600
650
0
0
0
0
0
0
De raad heeft besloten een nieuw bestemmingsplan voor het buitengebied op te willen stellen. Dit wil ze doen in deelgebieden. Voor het eerste deelgebied heeft hij al € 300.000,-- beschikbaar gesteld. Onderhavige aanvraag gaat over de andere deelgebieden die de komende jaren moeten worden herzien. Het betreft een intensief en omvangrijk traject, waarbij we voor het eerst sinds 20 jaar weer een uitgebreide controle uitvoeren voordat we het bestemmingsplan buitengebied herzien. Het zijn de uitvloeisels uit deze controles (bestemmingsplanherziening danwel handhaving) die kosten met zich meebrengen. In dit bedrag is jaarlijks € 50.000,-- begrepen voor het opstellen van beleid voor onder meer het maken en beheren van sloop stimulerende maatregelen en het maken van beleid voor woningen in het buitengebied.
Subtotaal Incidenteel
650
650
0
0
0
0
0
0
Saldo Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting
650
650
0
0
0
0
0
0
Algemene dekkingsmiddelen
Incidenteel
17-41100
11
Bijwerken statisch archief
0
26
0
0
0
0
0
0
0
Dit werk betreft het opschonen en herinventariseren van het (papieren) archief. Archieven van 20 jaar en ouder moeten ingevolge de Archiefwet worden overgebracht naar een (openbare) archiefbewaarplaats. In ons geval het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHC-e). Aanvankelijk werd uitgegaan van 1980 t/m 1989 en daar is het budget van €25.600,- destijds ook op afgestemd. Door het project DMS is dit werk na toestemming van de toezichthouders (Provincie en RHC-e) niet opgepakt. Nu is de tijd daar om dat wel te doen. De periode verlengen naar 1995 is formeel logisch (na 20 jaar openbaar) maar ook praktisch omdat op deze periode t/m het jaar 1995 dezelfde vernietigingslijst van toepassing is. Aangezien hierdoor méér m1 archief over te dragen zijn, is er aanvullende budget nodig.
17-41101
11
Overgang naar digitaal archief
0
103
0
0
0
0
0
0
0
Per april 2016 is het zaaksysteem operationeel. Het is de bedoeling dat vanaf dat moment er geen papieren dossiers meer worden opgebouwd maar dat alles zoveel mogelijk digtaal gaat plaats vinden. Daarnaast zijn medewerkers zelf verantwoordelijk voor het digitaal archiveren. In het kader hiervan dienen nog de volgende werkzaamheden uitgevoerd te worden: - opschonen van het dynamische papieren archief - het eventueel scannen van papieren dossiers die nodig zijn voor huidige werkzaamheden - het digitaal archiveren vanaf invoering zaaksysteem tot aan de nieuwe werkwijze waarmee medewerkers dit zelf doen.
Subtotaal Incidenteel
129
0
0
0
0
0
0
0
Overig
17-41102
11
Doorontwikkelen zaaksysteem
0
25
25
0
0
0
0
0
0
Het zaaksysteem Verseon kent een eerste integrale oplevering in april 2016 op basis van alle zaaktypen die omgedacht zijn. Daarmee worden alle externe en interne processen van de gemeente Someren digitaal in 1 zaaksysteem uitgevoerd. Het bedrag voor de doorontwikkeling wordt ingezet om de processen verder te automatiseren en voor verbetering van de functionaliteit voor de gebruikers. Dit zijn specialistische technische aanpassingen waarvoor we externe partijen nodig hebben. Door deze aanpassingen kan extra efficiency worden behaald en de kwaliteit verbeterd worden. Het voorstel is om deze kosten ten laste van de reserve automatisering te brengen.