Als gevolg van de wijziging van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) bevat de meerjarenraming ook een geprognosticeerde balans. Hierdoor wordt meer inzicht verkregen in de ontwikkeling van onder meer investeringen, het aanwenden van reserves en voorzieningen en in de financieringsbehoefte.
Bedragen in duizenden euro's | ||||
Activa | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Vaste activa | ||||
Immateriële vaste activa | ||||
Kosten onderzoek en ontwikkeling | 0 | 0 | 0 | 0 |
Materiele vaste activa | ||||
Investeringen met economisch nut | 24.227 | 22.581 | 21.066 | 19.625 |
Investeringen met economisch nut, waarvoor ter | ||||
bestrijding van de kosten een heffing kan worden | ||||
geheven | 0 | 0 | 0 | 0 |
Investeringen in de openbare ruimte met | ||||
uitsluitend een maatschappelijk nut | 8.001 | 7.645 | 7.289 | 6.933 |
Financiële vaste activa | ||||
Kapitaalverstrekkingen aan deelnemingen | 37 | 37 | 37 | 37 |
Overige langlopende leningen | 18.174 | 19.110 | 19.976 | 20.802 |
Overige uitzettingen met een looptijd > 1 jaar | 2.546 | 2.401 | 2.269 | 2.137 |
Vlottende activa | ||||
Voorraden | ||||
Grond- en hulpstoffen, overige gronden | 498 | 498 | 498 | 498 |
Niet in exploitatie genomen gronden | 0 | 0 | 0 | 0 |
Onderhanden werk, gronden in exploitatie | 4.103 | 230 | -2.144 | -3.383 |
Gereed product en handelsgoederen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Uitzettingen met een rentetypische looptijd < 1 jaar | ||||
Vorderingen op openbare lichamen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verstrekte kasgeldgeldleningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rekening-courant met Rijk | 571 | 5.334 | 10.513 | 14.795 |
Overige vorderingen | ||||
Overige uitzettingen | ||||
Liquide middelen | ||||
Banksaldi | 400 | 400 | 400 | 400 |
Overlopende activa | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal activa | 58.557 | 58.236 | 59.904 | 61.844 |
Passiva | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Vaste passiva | ||||
Eigen vermogen | ||||
Algemene reserve | 44.165 | 44.185 | 45.498 | 47.520 |
Bestemmingsreserve | 9.283 | 9.606 | 9.971 | 10.361 |
Resultaat | 520 | 244 | 22 | 31 |
Voorzieningen | ||||
Voorzieningen | 4.589 | 4.201 | 4.413 | 3.932 |
Vaste schulden met een rentetypische looptijd > 1 jaar | ||||
Opgenomen langlopende geldleningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dwangsommen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Door derden belegde gelden | 0 | 0 | 0 | 0 |
Waarborgsommen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vlottende passiva | ||||
Netto vlottende schulden met een rentetypische looptijd < 1 jaar | ||||
Banksaldi | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige schulden | ||||
Overlopende passiva | ||||
Totaal passiva | 58.557 | 58.236 | 59.904 | 61.844 |
Het begrotingssaldo van een land geeft weer of dat land een overschot of een tekort heeft bij zijn overheidsuitgaven. Als de uitgaven in een bepaald jaar groter zijn dan de inkomsten, is er in dat jaar sprake van een tekort en groeit de staatsschuld. De lidstaten van de Europese Unie hebben afgesproken allemaal met eenzelfde definitie van het begrotingssaldo te werken. Ze noemen dit het EMU-saldo. Het EMU-saldo betreft het vorderingensaldo van de totale overheid. Dit betekent dat zowel de financiën van de rijksoverheid als van de decentrale overheden (zoals gemeenten, provincies en waterschappen) en premiegefinancierde sectoren als de sociale zekerheid en de zorg meetellen voor het EMU-saldo.
In onderstaand hoofdstuk wordt de berekening van het EMU-saldo van de Gemeente Someren weergegeven.
Algemeen
In dit hoofdstuk beschrijven we de spelregels, uitgangspunten en grondslagen die we bij de opstelling van deze begroting hebben gehanteerd. Deze spelregels zijn hieronder verkort opgenomen. Vanwege de geschetste onzekerheden bij het financieel meerjarenperspectief in de Kadernota 2017 wijken we af van de algemene doelstelling een meerjarig sluitende begroting te presenteren. We gaan enkel voor een sluitende begroting 2017.
Salarissen
Bij de raming van de kosten voor salarissen en de sociale lasten hanteren wij de volgende uitgangspunten:
Loon- en prijsontwikkeling m.b.t. diensten van derden
Met betrekking tot de loon- en prijsontwikkeling hanteren we voor de begroting 2017 e.v. de nullijn. Dit houdt in dat geen rekening wordt gehouden met loon- en prijsstijgingen van derden. Uitzondering hierbij vormen de situaties waarbij berekeningen van stijgingen contractueel zijn bedongen.
Goederen en diensten
Uitgangspunt is geen volume-uitbreiding. In geval dat toch sprake is van volume-uitbreiding dient dit gespecificeerd te worden toegelicht.
Huren en pachten
De ramingen voor huren en pachten worden aangepast conform overeenkomsten dan wel wettelijke verhogingen. De betrokkenen dienen hierover tijdig te worden geïnformeerd.
Gemeenschappelijke regelingen
Voor de gemeenschappelijke regelingen geldt, dat deze hun beleid presenteren op basis van ongewijzigd beleid. Nieuw beleid dient apart inzichtelijk te worden gemaakt en goedgekeurd door de deelnemende gemeenten. Door het rijk opgelegde efficiencykortingen voor gedecentraliseerde taken en andere algemeen geldende tegenvallers dienen zoveel mogelijk te worden vertaald richting de gemeenschappelijke regelingen.
Rente- en afschrijvingsbeleid
Afschrijvingen
De investeringen zullen globaal getoetst worden op resterende nuttigheidsduur, gerelateerd aan de restant afschrijvingstermijn. Bij investeringen waarvan de resterende nuttigheidsduur beduidend afwijkt van de restant afschrijvingstermijn, kan extra worden afgeschreven dan wel opgewaardeerd.
Rentebeleid
In het gewijzigde BBV vindt het toerekenen van rente aan de taakvelden plaats via het taakveld treasury. In feite fungeert het taakveld treasury als een kostenplaats. In de gemeente Someren vertoont de treasuryfunctie een voordelig saldo. De rente-inkomsten zijn immers hoger dan de rentekosten. We hebben immers maar 1 lening uitstaan (BNG). Deze wordt begin 2017 volledig afgelost. Om deze reden vindt er onder het nieuwe regime geen toerekening van rente plaats aan de taakvelden.
Alhoewel in het BBV vooralsnog de mogelijkheid blijft bestaan om een rentevergoeding (of een vergoeding voor de inflatie) over het eigen vermogen te berekenen en deze door te belasten aan de taakvelden, adviseert de Commissie BBV vanwege het verlangde inzicht, de eenvoud en transparantie deze systematiek niet (meer) toe te passen. Het volgen van dit advies houdt in dat we geen rente meer toevoegen aan reserves en voorzieningen. Wij volgen het advies van de Commissie BBV. In het geschetste financieel meerjarenperspectief is reeds met dit aspect rekening gehouden.
Belastingen en rechten
Onroerende-zaakbelasting
Ten aanzien van de tarieven OZB wordt conform bestaand beleid uitgegaan van een stijging met het inflatiepercentage van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de tarieven worden vastgesteld. Voor 2017 betekent dit een verhoging (op basis van het inflatiepercentage van 2015) met 0,6% volgens opgave van het CBS.
Rioolrechten
In het dekkingsplan riolering is het rioolrecht voor de komende jaren “vastgelegd”. De gevolgen hiervan zullen in de begroting worden verwerkt.
Afvalstoffenheffing
Bij de afvalstoffenheffing/reinigingsrecht geldt als uitgangspunt dat de tarieven volledig kostendekkend zijn.
Niet-ingezetenenbelasting
Voor het tarief van de niet-ingezetenenbelasting wordt uitgegaan van een stijging met het inflatiepercentage van het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de tarieven worden vastgesteld. Daarbij wordt opgemerkt dat het tarief eerst wordt aangepast, indien de gecumuleerde verhogingen afgerond 5 eurocent bedragen.
Overige heffingen
De overige heffingen (hondenbelasting, marktgelden en leges) dienen zoveel mogelijk kostendekkend te zijn.
Reserves en voorzieningen lijken ogenschijnlijk op elkaar, het zijn beide spaarpotten voor toekomstige uitgaven. Er is wel een wezenlijk verschil. Reserves zijn eigen vermogen. Voorzieningen zijn verplichtingen waar de raad niet onderuit kan, vreemd vermogen dus.
Een reserveis een bedrag dat apart is gezet door de raad, maar waar geen verplichting voor bestaat. Dat geld kan de gemeente vrij aanwenden. De reserves worden onderscheiden in de algemene reserve en de bestemmingsreserves.
Een voorzieningis een apart gezet bedrag voor onvermijdelijke toekomstige uitgaven waarvan tijdstip en omvang niet exact bekend zijn (bijvoorbeeld onderhoud wegen). Afhankelijk van allerlei omstandigheden zal dat vroeg of laat aan de orde zijn. De voorzieningen worden onderscheiden in onderhoudsvoorzieningen en voorzieningen voor verplichtingen, verliezen en risico’s. De hoogte van de voorzieningen is gebaseerd op onderhoudsplanningen voor de komende tien jaar of op actuele berekeningen van de verplichting, het verlies of het risico.
Bedragen in duizenden euro's | |||||
Omschrijving | Saldo begin | Toename | Afname | Saldo begin | |
2017 | 2017 | 2017 | 2018 | ||
Algemene reserves | |||||
1 | Algemene reserve grondbedrijf | 7.478 | 0 | 609 | 6.869 |
De vermindering van de reserve grondbedrijf wordt veroorzaakt door de overheveling naar de reserve buitengebied in ontwikkeling en de reserve bijzondere werken (overheveling van € 385.582,-- naar rato van verkochte aantal m²), door een onttrekking van kapitaallasten in het kader van onderwijshuisvesting van € 118.364,--, door de onttrekking van de Vpb ad. € 91.435,-- en ten slotte door een onttrekking ad. € 13.956,-- met betrekking tot kosten startersleningen. | |||||
2 | Algemene risicoreserve | 1.500 | 0 | 0 | 1.500 |
Deze reserve wordt gezien als een algemene buffer voor reke ningtekorten en calamiteiten. Als algemeen geaccepteerde norm wordt hierbij uitgegaan van 10% van het genormeerd uitgavenniveau (=hoogte van de algemene uitkering). Dit betekent voor de gemeente Someren een minimale omvang van € 1,5 miljoen. | |||||
3 | Algemene reserve vrij aanwendbaar | 3.362 | 0 | 902 | 2.460 |
De mutaties in de algemene reserve vrij aanwendbaar bestaan uit de onttrekkingen in het kader van het investerings- programma (jaarschijf 2017 € 902.100,--). | |||||
4 | Vastgelegde algemene reserve | 33.336 | 0 | 0 | 33.336 |
Bij de herijking van het financiële beleid zijn, in het kader van de integrale afweging, een aantal reserves opgegaan in de nieuwe vastgelegde algemene reserve. | |||||
45.676 | 0 | 1.511 | 44.165 | ||
Bestemmingsreserves | |||||
1 | Reserve rekenkamerfunctie | 20 | 0 | 0 | 20 |
Deze reserve is gevormd om onderzoeken in te kunnen stellen die voorheen door de rekenkamercommissie uitgevoerd werden. | |||||
2 | Reserve bindingsactiviteiten / bijzonder belonen | 12 | 7 | 0 | 19 |
Conform bestaand beleid wordt jaarlijks € 6.500,-- gestort in deze reserve. Eénmaal per drie jaar vindt een meerdaags personeelsreisje plaats. | |||||
3 | Reserve rehabilitatie licht belaste wegen | 922 | 86 | 0 | 1.008 |
Conform bestaand beleid wordt jaarlijks € 86.000,-- gestort in deze reserve. | |||||
4 | Reserve automatisering | 20 | 194 | 25 | 189 |
Conform bestaand beleid is deze reserve bedoeld voor het vervangen van apparatuur voor data-opslag, backup en uitwijk. Deze reserve heeft het karakter van een egalisatiereserve. Conform het plan worden jaarlijks bedragen toegevoegd en onttrokken aan deze reserve. | |||||
5 | Reserve E-gemeente | 99 | 0 | 13 | 86 |
Deze reserve is in het verleden gevormd om de kosten voor het E-realisatieplan te financieren. Momenteel worden er nog kapitaallasten onttrokken aan deze reserve. | |||||
6 | Reserve schoolgebouwen | 352 | 0 | 352 | 0 |
Deze reserve financiert de kosten van het onderhoud, zoals dat vanaf de decentralisatie van de huisvesting onderwijs, voor rekening van de gemeente Someren komt. | |||||
7 | Reserve bossen | 237 | 0 | 17 | 220 |
De reserve is enerzijds ingesteld voor het dekken van toekomstige exploitatietekorten en anderzijds voor het opstellen van een bosbeheerplan. Het bedrag van de onttrekking betreft het nadelig exploitatieresultaat. | |||||
8 | Reserve groenbeheer | 542 | 57 | 0 | 598 |
Er wordt jaarlijks € 56.629,-- gestort in deze reserve. | |||||
9 | Reserve frictiekosten Wet werken naar vermogen | 39 | 0 | 0 | 39 |
Deze reserve is gevormd om extra frictiekosten naar aanleiding van de Wet werken naar vermogen te financieren. | |||||
10 | Reserve basisvoorziening | 245 | 0 | 0 | 245 |
De resultaten van Werkbedrijf Atlant de Peel worden toegevoegd cq onttrokken aan de reserve Basisvoorziening. | |||||
11 | Reserve asielzoekers | 6 | 0 | 0 | 6 |
Deze reserve dient ter financiering van projecten ten behoeve van asielzoekers, verblijfsgerechtigden en vergunninghouders. | |||||
12 | Reserve sociaal domein | 312 | 0 | 168 | 144 |
Deze reserve dient ter dekking van tekorten uitvoeringskosten transities WMO, Jeugd en Participatiewet 2015-2019. | |||||
13 | Reserve transitie jeugdzorg | -8 | 0 | 0 | -8 |
Deze reserve wordt aangewend voor extra implementatie- kosten. De verwachte onttrekking ultimo 2016 dient aangepast te worden om te voorkomen dat het saldo van de reserve negatief wordt. | |||||
14 | Reserve dekking niet-structurele lasten 2015/2018 | 0 | 902 | 902 | 0 |
Deze reserve dient ter dekking van de incidentele investeringen uit het investeringsprogramma (jaarschijf 2017). | |||||
15 | Reserve dekking niet-structurele lasten 2019/2022 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Deze reserve dient ter dekking van de investeringsbedragen van objecten in de investeringsprogramma's van de jaren 2019/2022. | |||||
16 | Reserve heractivering | 3.585 | 0 | 250 | 3.335 |
Conform bestaand beleid vindt jaarlijks rentebijschrijving plaats en worden de kapitaallasten van de in het verleden geheractiveerde kapitaaluitgaven ten laste van deze reserve gebracht. | |||||
17 | Egalisatiereserve BCF | 168 | 0 | 19 | 149 |
Conform bestaand beleid worden jaarlijks bedragen onttrokken aan deze reserve. Deze onttrekkingen zijn meerjarig verwerkt in de begroting. Na verwerking is het saldo nihil. | |||||
18 | Reserve artikel 22 | 18 | 0 | 0 | 18 |
Deze reserve is ontstaan als gevolg van boekwinst op de verkoop van onroerend goed en de stortingen van BLS middelen. Aanwending van de reserve is voorbehouden aan bestedingen in het kader van de volkshuisvesting. | |||||
19 | Reserve bijzondere werken | 882 | 193 | 0 | 1.075 |
Deze reserve worden jaarlijks gevoed vanuit de grondexploitatie op basis van het aantal uitgegeven m2 grond. Voor 2017 is deze storting € 192.791,--. | |||||
20 | Reserve buitengebied in ontwikkeling | 729 | 193 | 10 | 911 |
Deze reserve worden jaarlijks gevoed vanuit de grondexploitatie op basis van het aantal uitgegeven m2 grond. Voor 2017 is deze storting € 192.791,--. In 2017 wordt € 10.000,-- ontrokken voor het creëren van nieuwe natuur in het buitengebied. | |||||
21 | Reserve sociaal beleid | 470 | 0 | 28 | 442 |
Deze reserve is gevormd om de extra kosten voor de samenvoeging van bedrijfsvoering en de niet gerealiseerde bezuinigingen te dekken. Ook de mogelijke formatieve gevolgen van de ontwikkelingen in en van onze organisatie verlopen via deze reserve. | |||||
22 | Reserve kapitaallasten | 625 | 0 | 42 | 583 |
Aan deze reserve worden afschrijvingslasten onttrokken die incidenteel afgedekt zijn. | |||||
23 | Reserve HNG-depot | 293 | 0 | 66 | 227 |
Jaarlijks wordt een evenredig bedrag van de destijds ontvangen overnamesom ten gunste van de exploitatie gebracht. | |||||
9.566 | 1.631 | 1.891 | 9.306 | ||
Totaal reserves | 55.242 | 1.631 | 3.402 | 53.471 | |
Voorzieningen | |||||
1 | Voorziening wethouders | 544 | 0 | 24 | 521 |
Deze voorziening heeft betrekking op pensioenverplichtingen van voormalige wethouders. | |||||
2 | Voorziening spaar-ADV | 114 | 1 | 35 | 80 |
Conform de rechtspositieregeling ambtenaren werd tot 1 april 2006 de mogelijkheid geboden ADV-dagen te sparen en deze op een later tijdstip aaneengesloten op te nemen. | |||||
3 | Voorziening wachtgeldregeling voormalig wethouders | 97 | 0 | 44 | 53 |
Deze voorziening is gevormd voor voormalig wethouders waaraan we wachtgeld verschuldigd zijn. | |||||
4 | Voorziening onderhoud wegen | 732 | 818 | 1.104 | 447 |
Deze voorziening financiert de kosten van onderhoud wegen. | |||||
5 | Voorziening rehabilitatie licht belaste wegen | 386 | 0 | 44 | 341 |
Deze voorziening financiert de kosten voor rehabilitatie van licht belaste wegen. | |||||
6 | Voorziening openbare verlichting | 0 | 20 | 20 | 0 |
Deze voorziening financiert vervanging en groot onderhoud van openbare verlichting. | |||||
7 | Voorziening monumenten | 172 | 23 | 23 | 172 |
Uit deze voorziening worden de aankopen en het onderhoud van monumenten gefinancierd. | |||||
8 | Voorziening afval | 98 | 0 | 0 | 98 |
Deze voorziening dient om toekomstige claims op te kunnen vangen en/of te benutten om de doelstelling te bereiken dat het restafval in 2020 nog maximaal 5% bedraagt. | |||||
9 | Voorziening onderhoud riolering GRP | 720 | 567 | 677 | 610 |
Deze voorziening financiert de kosten van aanleg en onderhoud van het gemeentelijk rioleringssysteem. | |||||
10 | Voorziening onderhoud riolering exploitatie | 48 | -9 | 0 | 39 |
Deze voorziening is bedoeld om de exploitatieverschillen van de riolering op te vangen. Een eventueel overschot op de exploitatieposten van de riolering wordt hierin gestort en dit wordt in de volgende jaren gebruikt om een eventueel tekort te dekken. | |||||
11 | Voorziening sociaal beleid | 39 | 0 | 39 | 0 |
Deze voorziening heeft betrekking op personele kosten in verband met een afvloeiingsovereenkomst. | |||||
12 | Voorziening org.ontw. ivm nieuw beleid | 411 | 0 | 187 | 224 |
Deze voorziening is gevormd om de mogelijke formatieve gevolgen van de ontwikkelingen in onze organisatie adequaat te ondersteunen. | |||||
13 | Voorziening onderhoud gebouwen | 2.021 | 479 | 496 | 2.004 |
Deze voorziening heeft als doel de kosten van (groot) onderhoud van de gemeentelijke gebouwen af te dekken. | |||||
5.383 | 1.899 | 2.693 | 4.589 | ||
Totaal reserves + voorzieningen | 60.626 | 3.530 | 6.095 | 58.060 |
Voorzieningen
Het merendeel van de mutaties vloeit voort uit vastgestelde meerjaren-onderhoudsprogramma's van kapitaalgoederen. Een nadere toelichting is opgenomen in de paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen.
Een investering is een uitgaaf voor een goed of object met een gebruiksduur langer dan een jaar.
In het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) wordt onderscheid gemaakt tussen investeringen met economisch nut en investeringen met maatschappelijk nut.
Investeringen met economisch nutzijn alle investeringen die bijdragen aan de mogelijkheid middelen te verwerven en/of die verhandelbaar zijn. De gemeente heeft ook investeringen die geen middelen genereren, maar wel duidelijk een publieke taak vervullen. Het gaat hierbij om investeringen in water, wegen, civiele kunstwerken, groen en kunstwerken. Dit zijn investeringen met maatschappelijk nut.
Alle investeringen met economisch nut moeten worden geactiveerd. Dit betekent dat deze investeringen als actief op de balans worden opgenomen en dat daarover wordt afgeschreven gedurende de levensduur. In gevolge het nieuwe BBV dienen investeringen van maatschappelijk nut vanaf 2017 ook geactiveerd te worden.
Boekwaarde bestaande activa met economisch nut | Ultimo 2016 |
---|---|
Programma 1: Bestuur en dienstverlening | 0 |
Programma 2: Openbare orde en veiligheid/Integrale handhaving | 317.702 |
Programma 3: Verkeer, vervoer en openbare ruimte | 643.866 |
Programma 4: Economische zaken en toerisme | 5.264.252 |
Programma 5: Milieu en water | 249.730 |
Programma 6: Sport en cultuur | 3.420.876 |
Programma 7: Maatschappelijke zorg en Jeugd | 5.415.684 |
Programma 8: Onderwijs | 11.898.666 |
Programma 9: Werk en inkomen | 0 |
Programma 10: Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting | 30.950 |
Programma 11: Algemene dekkingsmiddelen | 3.521.108 |
Totaal | 30.762.834 |
Boekwaarde bestaande activa met maatschappelijk nut | Ultimo 2016 |
---|---|
Programma 1: Bestuur en dienstverlening | 0 |
Programma 2: Openbare orde en veiligheid/Integrale handhaving | 0 |
Programma 3: Verkeer, vervoer en openbare ruimte | 6.756.985 |
Programma 4: Economische zaken en toerisme | 0 |
Programma 5: Milieu en water | 0 |
Programma 6: Sport en cultuur | 0 |
Programma 7: Maatschappelijke zorg en Jeugd | 180.834 |
Programma 8: Onderwijs | 12.251 |
Programma 9: Werk en inkomen | 0 |
Programma 10: Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting | 0 |
Programma 11: Algemene dekkingsmiddelen | 0 |
Totaal | 6.950.070 |
Nieuwe investeringen met economisch nut | 2016 |
---|---|
Programma 5: Milieu en water | |
- Milieustraat | PM |
Programma 7: Maatschappelijke zorg en Jeugd | |
- De Weijers | 384.000 |
Totaal | 384.000 |
Nieuwe investeringen met maatschappelijk nut | 2016 |
---|---|
Programma 3: Verkeer, vervoer en openbare ruimte | |
- Rehabilitatie Kerkendijk | 916.100 |
- Aanvullend krediet Floreffestraat | 138.269 |
Totaal | 1.054.369 |
Financiering
De financiering bij de gemeente Someren geschiedt conform het Treasurystatuut. Voor meer informatie wordt verwezen naar paragraaf 6.6 Financiering.
Op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten (BBV) mogen voor jaarlijks terugkerende arbeidskosten en gerelateerde verplichtingen van vergelijkbaar volume geen voorzieningen c.q. balansposten meer worden gevormd.
Vakantiegeld wordt opgebouwd van juni t/m mei. Door de gemeente is het vakantiegeld (8%) van een volledig jaar (januari t/m december) opgenomen onder de post salariskosten in de begroting.
Voor de volgende verplichtingen is wel een voorziening gevormd omdat het jaarlijks volume kan fluctueren:
Het investeringsplan heeft 2 doelen:
Het vaststellen van de begroting (en daarmee het investeringsplan) is de basis voor het uitvoeren van de investeringen. De opgenomen investeringsgelden in het jaar 2017 zijn na het vaststellen van deze begroting direct beschikbaar voor uitvoering. De investeringen in de jaren daarna zijn meer een doorkijk. Als in 2017 extra niet voorziene investeringen nodig zijn worden deze afzonderlijk aan de gemeenteraad voorgelegd.
Investeringsprogramma 2017 - 2020
De in het investeringsplan 2017 – 2020 opgenomen investeringsbedragen zijn de netto bedragen. Dit wil zeggen dat reeds rekening is gehouden met ontvangen bijdragen van derden en bedragen die ten laste van voorzieningen worden gebracht.
Bedragen in duizenden euro's
Bedrag investeringen | Kapitaallasten | |||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Nr | Taakveld | Naam investering | Afschr. term | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Openbare orde en veiligh / Integr handh | ||||||||||||
Structureel | ||||||||||||
17-40200 | 1.1 | Vervangen openbare bluswatervoorzieningen | 25 | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | |
Op basis van het Bouwbesluit 2013 moeten gemeenten investeren in de openbare bluswatervoorziening, voor zover de dekking vanuit het waterleidingnetwerk ontoereikend is. Gemeente Someren heeft ongeveer 30 openbare bluswatervoorzieningen. Dit zijn geboorde putten van de gemeente die meer gebruikt zullen gaan worden wanneer er minder brandkranen zijn. Op deze geboorde putten zit geen vaste bocht. In de standaard uitrusting op een nieuwe tankautospuit zit geen opzetstuk (is ook niet mogelijk ivm ruimte). Een los opzetstuk op de kazerne wat nagebracht wordt bij een incident werkt is geen optie. Het plaatsen van vaste opzetstukken op de openbare bluswatervoorzieningen zal naar schatting € 70.000,-- bedragen. | ||||||||||||
Subtotaal Structureel | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | ||||
Saldo Openbare orde en veiligh / Integr handh | 70 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | ||||
Verkeer, vervoer en openbare ruimte | ||||||||||||
Structureel | ||||||||||||
17-40303 | 2.1 | Aanleg bermkantverharding Dellerweg | 25 | 56 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 | 2 | 2 | |
De Dellerweg is toe aan groot onderhoud. Naast schade aan de asfaltverharding van de rijbaan is er ook veel bermschade aanwezig. Om de conditie van de berm te verbeteren, onderhoudskosten te verlagen en de verkeersveiligheid van langzaam verkeer te verbeteren willen we de Dellerweg voorzien van grasbetontegels. In combinatie met groot asfaltonderhoud zijn de kosten hiervoor aanzienlijk lager dan wanneer dit op een andere moment gebeurt. | ||||||||||||
17-40302 | 2.1 | Asfalteren fietspaden Kanaalstraat en Witvrouwenbergweg | 25 | 97 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 | |
Sinds kort zijn er subsidiemogelijkheden voor het asfalteren van fietspaden van tegels welke onderdeel zijn van het 'regionaal fietsnetwerk. Het fietspad naast de Kanaalstraat en het stukje Witvrouwenbergweg t.h.v. de Brigantijn is te asfalteren, hier liggen geen kabels en leidingen onder. Daarbij kan het stukje Witvrouwenbergweg worden ingericht als een 2 richtingen bereden fietspad, zoals op de rest van de rondweg. Voor het asfalteren van de fietspaden verwachten we € 34.500,-- subsidie. Subsidievereiste is dat wel het volledige bedrag wordt opgenomen in de begroting. Het college heeft besloten hiervoor de reserve bijzondere werken te gebruiken. Ingevolge de nieuwe comptabiliteitsvoorschriften is dit niet meer toegestaan en zal deze post als structurele last moeten worden opgenomen. | ||||||||||||
17-40306 | 2.1 | Herinrichting bedrijventerrein Sluis XI | 25 | 0 | 466 | 0 | 0 | 0 | 0 | 19 | 19 | |
Op het bedrijventerrein Sluis XI ligt een 'opgave' voor riolering en wegbeheer. Er is op een aantal wegen onderhoud nodig en het riool dient op een aantal wegen afgekoppeld te worden. Hiervoor zijn vanuit het beheer dan ook de nodige middelen gereserveerd. Uit het 'Herstructureringsplan Bedrijventerreinen' blijkt dat de aanwezige bedrijven de nodige wensen hebben die betrekking hebben op het openbare gebied. Met een aanvullende investering boven op de middelen die in 2018 beschikbaar gemaakt worden vanuit riool, wegen en groen (respectievelijk € 670.000,--, € 180.000,-- en € 30.000,--) kan het gebied worden aangepakt. Het riool kan worden afgekoppeld en alle verharding en groen vervangen. | ||||||||||||
17-40301 | 5.7 | Herinrichting parkzone Loovevijvers | 25 | 68 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | |
De Loovevijvers en de groenzone rondom de vijvers maken een aanzienlijk deel uit van de groenstructuur van de kern Someren en bieden ruimte aan tal van functies. Recente contacten tussen de gemeente en omwonenden hebben duidelijk gemaakt dat er verschillende wensen en aandachtspunten zijn ten aanzien van beheer, gebruiksfuncties en beleving van het betreffende gebied. Door het opstellen van een integraal inrichtingsplan voor de vijvers en de groenzone worden alle functies, wensen en aandachtspunten bij elkaar gebracht. De kosten voor de herinrichting van de groenzone rondom de vijvers zijn niet voorzien in het IP 15-50302 Loovevijvers (jaarschijf 2017). De kosten worden geraamd op € 68.000,--. | ||||||||||||
15-50302 | 5.7 | Loovevijver | 25 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 | |
Er is onderzoek gedaan naar de waterkwaliteit van de Loovevijver. Mogelijk komen hier maatregelen uit naar voren ter verbetering van de waterkwaliteit. Daarnaast kan de groeninrichting rondom de vijver omgevormd worden (open structuur). Deze werkzaamheden brengen de nodige kosten met zich mee. Uit de inventarisatie van de civieltechnische kunstwerken blijkt dat de beschoeiing van de vijvers vervangen moet worden voor € 121.000,--. Op dit moment is niet duidelijk wat er moet gaan gebeuren en of de beschoeiing terugkomt. Derhalve wordt voorgesteld om vooralsnog een bedrag van € 200.000,-- exclusief compensabele BTW (globale schatting) op te nemen voor 2017, waarvan 50 % uit de voorziening riolering. De kosten voor groen zijn hierin niet meegenomen. | ||||||||||||
17-40304 | 2.1 | Onderhoud plattelandswegen | 25 | 31 | 11 | 0 | 0 | 0 | 1 | 2 | 2 | |
Als bezuinigingsmaatregel is besloten om het onderhoud aan de meest rustige plattelandswegen zonder doorgaande functie niet meer op te nemen in de exploitatie. Hierdoor is de jaarlijkse storting voor de voorziening wegen lager geworden. Als onderhoud noodzakelijk is, dan dient dit opgevoerd te worden via het IP. | ||||||||||||
13-40305 | 2.1 | Rehabilitatie Kerkendijk | 55 | 1.772 | 0 | 0 | 0 | 0 | 32 | 32 | 32 | |
De verharding en bomen van de Kerkendijk zijn aan vervanging toe. Hiervoor is in het investeringsprogramma een investering opgenomen voor de aanpak van de Kerkendijk Noord in 2017 (€ 1.771.900,--). De bedragen zijn exclusief compensabele BTW. | ||||||||||||
16-40301 | 2.1 | Rehabilitatie Nieuwendijk | 55 | 0 | 804 | 0 | 0 | 0 | 0 | 15 | 15 | |
De verharding en een deel van de bomen op de Nieuwendijk (tussen Kerkendijk en Beliënberkdijk) zijn aan vervanging toe. De verharding is aan het einde van de levensduur en de staat van het verhardingsoppervlak is zodanig dat de verharding in 2018 vervangen dient te worden. De kosten bedragen € 804.000,-- (excl BTW). Uitgangspunt hierbij is dat de weg wordt ingericht als “60 km/uur weg” en de verharding dus niet wordt verbreed. | ||||||||||||
17-40305 | 2.1 | Rehabilitatie hoofdwegen | 25 | 0 | 0 | 554 | 136 | 0 | 0 | 0 | 22 | |
Zoals aangegeven in het rapport 'Wegbeheer 2016-2018 zijn diverse hoofdwegen de komende jaren aan rehabilitatie toe. De verharding is aan het einde van de levensduur en dient vervangen te worden. De rehabilitatie van de Kerkendijk is al voorzien in 2016 en 2017 en die van de Nieuwendijk (deel tussen Kerkendijk en Beliënberkdijk) in 2018. Vervolgens zijn ook de Hugterweg en Lieropsedijk (tussen Provincialeweg en Loovebaan) in 2019 en Nieuwendijk (tussen Beliënberkdijk en Vaartdijk) in 2020 aan vervanging toe. | ||||||||||||
13-40305 | 5.7 | Vervanging oud plantsoen | 25 | 13 | 13 | 13 | 0 | 0 | 1 | 1 | 2 | |
Het voorstel is om voor 2017 t/m 2019 jaarlijks € 12.700,-- exclusief compensabele BTW beschikbaar te stellen om oud plantsoen, dat is afgeschreven en niet meer aan de norm en kwaliteit van deze tijd voldoet, te vervangen. | ||||||||||||
Subtotaal Structureel | 2.137 | 1.293 | 567 | 136 | 0 | 47 | 81 | 104 | ||||
Incidenteel | ||||||||||||
15-50303 | 5.7 | Inspectie civieltechnische kunstwerken | 0 | 0 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
In 2013 is een inspectie uitgevoerd van de staat van de civieltechnische kunstwerken van onze gemeente. Er was voorafgaand aan de inspectie onvoldoende inzicht in de technische staat van de civieltechnische kunstwerken en constructies. Daarom was er geen onderhoudsprogramma aanwezig en geen budget beschikbaar voor een 5-jaarlijkse inspectie. Hiervoor wordt in 2018 € 10.000,-- opgenomen. | ||||||||||||
Subtotaal Incidenteel | 0 | 10 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Saldo Verkeer, vervoer en openbare ruimte | 2.137 | 1.303 | 567 | 136 | 0 | 47 | 81 | 104 | ||||
Economische zaken en toerisme | ||||||||||||
Incidenteel | ||||||||||||
16-50400 | 3.1 | Economische paragraaf 2016-2019 (OVS) | 0 | 9 | 9 | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
De OVS wil uitvoering gaan geven aan de onderdelen “promotie, marketing en evenementen” en “organisatie en samenwerking” uit de uitvoeringsparagraaf van de Ruimtelijk Economische Visie centrum Someren (2011). In de jaren 2016-2019 wil OVS economische activiteiten ontplooien om de leefbaarheid van de kern Someren te waarborgen, door in te zetten op een gezond ondernemersklimaat en een goede activiteitenkalender. OVS heeft een initiërende en trekkende rol, maar zoekt hierbij nadrukkelijk de samenwerking met gemeente, detaillisten, horeca, recreatieondernemers en verenigingen. Hiervoor vraagt zij voor de periode 2016-2019 jaarlijks een aanjaagsubsidie van € 8.500,--. | ||||||||||||
15-50400 | 3.4 | Uitvoeringsprogramma recreatie en toerisme | 0 | 45 | 45 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
In 2010 is de beleidsnota recreatie en toerisme vastgesteld. Over de periode 2015-2018 is een uitvoeringsprogramma recreatie en toerisme vastgesteld, met daarin projecten die de gemeente wil realiseren. Voor de uitvoering van de projecten uit het uitvoeringsprogramma wordt jaarlijks € 20.000,-- excl. BTW gevraagd. Er is bij de totstandkoming van dit budget geen rekening gehouden met de doorbelasting van personele uren, wat vanaf 2016 geldt. Gelet op het verwachte aantal te besteden uren uit de jaarplanning is aanvullend budget noodzakelijk van € 25.000,-- in 2017 en € 25.000-- in 2018. | ||||||||||||
Subtotaal Incidenteel | 54 | 54 | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Saldo Economische zaken en toerisme | 54 | 54 | 9 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Milieu en water | ||||||||||||
Incidenteel | ||||||||||||
16-10500 | 7.4 | Advies sanering woningen tegen geluidshinder verkeer | 0 | 39 | 29 | -55 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Voor het uitvoeren van de wettelijke taak "Het saneren van woningen op de B- en Eindmeldingslijst" heeft de gemeente aan de ODZOB gevraagd het saneringsproject te begeleiden. ODZOB heeft voor advies- en begeleidingskosten middelen nodig in de periode 2016 tot en met 2019. Het Rijk stelt hier in principe subsidie voor beschikbaar (tbv het voorbereiden, begeleiden en toezicht houden (VBT) van saneringsprojecten) maar deze subsidie is niet toereikend. Het Rijk verstrekt ook subsidie voor het treffen van maatregelen (uitvoeringssubsidie) waarbij de gekozen maatregelen wel kostendekkend zullen zijn. De aanvraag om VBT subsidie is ingediend en is in 2015 voorlopig toegekend en voor de helft in voorschot uitgekeerd. Naar verwachting zullen de totale kosten € 157.000,-- exclusief BTW zijn (2016 € 78.500,--, 2017 € 39.300,--, 2018 € 28.900,-- en 2019 € 10.300,--) en de totale subsidie € 130.000,-- (2016 € 65.000,-- en 2019 € 65.000,--). | ||||||||||||
17-50501 | 7.4 | Cradle to cradle | 0 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Op basis van de motie in de raad van 30 oktober 2014 en de uitkomsten van de beeldvormende raadsbijeenkomst van januari 2016 over het onderwerp cradle tot cradle is een ambitiedocument en Roadmap gemaakt waarmee de C2C principes in het gemeentelijk beleid en projecten verder verankerd zullen worden. Het ambitiedocument en de Roadmap zijn aan uw raad ter kennisname aangeboden middels een raadsinformatievoorstel in de vergadering van 26-5-2016. In dit raadsinformatievoorstel is reeds aangekondigd dat een IP post wordt aangevraagd ten tijde van de behandeling van de kadernota, zodat u een integrale afweging kunt maken over ter beschikking te stellen budgetten in 2017. De Raad heeft besloten om € 30.000,-- beschikbaar te stellen om de Cradle to Cradle mindset van wederkerende economie in de ambtelijke organisatie te krijgen (opleidingskosten). | ||||||||||||
Subtotaal Incidenteel | 69 | 29 | -55 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Overig | ||||||||||||
17-50500 | 7.3 | Milieustraat | 0 | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
De gemeenteraad heeft op 26 november 2015 een voorbereidingskrediet ad. € 60.000,-- beschikbaar gesteld om een plan voor uitbreiding en herinrichting van de milieustraat op te stellen. De onderzoeksfase is onlangs gestart en deze fase wordt het inrichtingsplan met bijbebehorende raming opgesteld. De hoogte van het gevraagde krediet is een indicatie van de te verwachten kosten en zal worden bijgesteld als definitieve besluitvorming over de herinrichting heeft plaatsgevonden. De jaarlijkse afschrijvingslasten ad. € 40.000,-- zullen worden opgenomen in het tarief van de afvalstoffenheffing 2018. | ||||||||||||
Subtotaal Overig | 1.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Saldo Milieu en water | 1.069 | 29 | -55 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Sport en cultuur | ||||||||||||
Structureel | ||||||||||||
17-40601 | 5.2 | Herstel en vervanging sporttoestellen sportaccomodaties | 10 | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 3 | 3 | |
Als gevolg van de invoering van een aangepast keuringssysteem zullen er in 2017 meer dan gemiddeld toestellen in de sportaccommodaties moeten worden vervangen of worden aangepast. Gemiddeld wordt uitgegaan van een jaarlijkse kostenpost van € 12.500,-- tot € 15.000,--. Op basis van de inspecties zal in 2017 extra moeten worden geinvesteerd in onder andere de ophangsystemen van diverse kliminstallaties, valbeveiliging van de basketbalinstallaties e.d. Naar verwachting zullen de kosten oplopen naar ongeveer € 45.000,--. Eénmalig is dus een extra investering noodzakelijk van € 30.000,--. | ||||||||||||
17-40600 | 5.2 | Vervangen bosplantsoen en bomen sportpark Someren-Heide en Lierop | 25 | 12 | 12 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | |
Een deel van de bomen op het sportpark in Someren-Heide heeft last van de essentaksterfte, waaraan de bomen dood zullen gaan. Daarom willen we deze bomen vervangen door een minder gevoelige boomsoort. Op het sportpark in Lierop is langs een deel van het kunstgras hoofdveld een wildgroei van diverse boomsoorten aanwezig, waarbij de vogelkers als onder beplanting de overhand heeft. We willen ook hier de beplanting saneren door andere bomen en onder beplanting. 2017 Someren-Heide: € 12.000,--; 2018 Lierop: € 12.000,--. | ||||||||||||
15-40600 | 5.2 | Vervanging kunstgras tennisbanen | 15 | 169 | 91 | 86 | 72 | 0 | 11 | 17 | 23 | |
Het betreft de vervanging van de kunstgras tennisbanen in de gemeente Someren omdat deze niet meer voldoen aan de eisen. Deze banen kunnen in vier jaar tijd worden gerenoveerd waarbij in 2017 gestart moet worden. Bij deze renovatie dient ook het hekwerk vervangen te worden omdat dit in een slechte staat verkeert. 2017: Someren (raming € 169.100,-- incl. BTW); 2018: Someren-Eind (raming € 91.100,-- incl. BTW); 2019: Lierop (raming € 86.300,-- incl. BTW); 2020: Someren-Heide (raming € 72.100,-- incl. BTW). | ||||||||||||
Subtotaal Structureel | 211 | 103 | 86 | 72 | 0 | 14 | 21 | 27 | ||||
Saldo Sport en cultuur | 211 | 103 | 86 | 72 | 0 | 14 | 21 | 27 | ||||
Maatschappelijke zorg en jeugd | ||||||||||||
Structureel | ||||||||||||
12-40801 | 6.1 | Vervanging speeltoestellen | 10 | 61 | 48 | 82 | 42 | 0 | 6 | 11 | 19 | |
Betreft het vervangen van speeltoestellen welke niet meer voldoen aan de wettelijke eisen of zijn versleten. De vervangingen worden uitgevoerd conform het speelruimtebeleid. 2017: € 60.950,--; 2018: € 48.000,--; 2019: € 81.650,--; 2020: € 42.000,--. | ||||||||||||
Subtotaal Structureel | 61 | 48 | 82 | 42 | 0 | 6 | 11 | 19 | ||||
Saldo Maatschappelijke zorg en jeugd | 61 | 48 | 82 | 42 | 0 | 6 | 11 | 19 | ||||
Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting | ||||||||||||
Incidenteel | ||||||||||||
17-11001 | 8.1 | Invoeren nieuwe omgevingswet | 0 | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
De omgevingswet treedt naar verwachting per 1 december 2018 in werking. De verbeterdoelen van de Omgevingswet zijn: 1. een samenhangende bandering van de fysieke leefomgeving; 2. het vergroten van de bestuurlijke afwegingsruimte voor de fysieke leefomgeving; 3. het vergroten van de inzichtelijkheid, de voorspelbaarheid en het gebruiksgemak van het omgevingsrecht; 4. het versnellen en vebeteren van besluitvorming over projecten in de fysieke leefomgeving. De kosten bestaan voornamelijk uit de inzet van expertise op het gebied van processen en automatisering, en voor aanpassingen aan het zaaksysteem. De eigen inbreng in de procesverbetering zal in hoge mate tot het reguliere werk behoren. | ||||||||||||
17-11000 | 8.1 | Opstellen bestemmingsplan buitengebied | 0 | 600 | 650 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
De raad heeft besloten een nieuw bestemmingsplan voor het buitengebied op te willen stellen. Dit wil ze doen in deelgebieden. Voor het eerste deelgebied heeft hij al € 300.000,-- beschikbaar gesteld. Onderhavige aanvraag gaat over de andere deelgebieden die de komende jaren moeten worden herzien. Het betreft een intensief en omvangrijk traject, waarbij we voor het eerst sinds 20 jaar weer een uitgebreide controle uitvoeren voordat we het bestemmingsplan buitengebied herzien. Het zijn de uitvloeisels uit deze controles (bestemmingsplanherziening danwel handhaving) die kosten met zich meebrengen. In dit bedrag is jaarlijks € 50.000,-- begrepen voor het opstellen van beleid voor onder meer het maken en beheren van sloop stimulerende maatregelen en het maken van beleid voor woningen in het buitengebied. | ||||||||||||
Subtotaal Incidenteel | 650 | 650 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Saldo Ruimtelijke ordening en volkshuisvesting | 650 | 650 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Algemene dekkingsmiddelen | ||||||||||||
Incidenteel | ||||||||||||
17-41100 | 11 | Bijwerken statisch archief | 0 | 26 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Dit werk betreft het opschonen en herinventariseren van het (papieren) archief. Archieven van 20 jaar en ouder moeten ingevolge de Archiefwet worden overgebracht naar een (openbare) archiefbewaarplaats. In ons geval het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHC-e). Aanvankelijk werd uitgegaan van 1980 t/m 1989 en daar is het budget van €25.600,- destijds ook op afgestemd. Door het project DMS is dit werk na toestemming van de toezichthouders (Provincie en RHC-e) niet opgepakt. Nu is de tijd daar om dat wel te doen. De periode verlengen naar 1995 is formeel logisch (na 20 jaar openbaar) maar ook praktisch omdat op deze periode t/m het jaar 1995 dezelfde vernietigingslijst van toepassing is. Aangezien hierdoor méér m1 archief over te dragen zijn, is er aanvullende budget nodig. | ||||||||||||
17-41101 | 11 | Overgang naar digitaal archief | 0 | 103 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Per april 2016 is het zaaksysteem operationeel. Het is de bedoeling dat vanaf dat moment er geen papieren dossiers meer worden opgebouwd maar dat alles zoveel mogelijk digtaal gaat plaats vinden. Daarnaast zijn medewerkers zelf verantwoordelijk voor het digitaal archiveren. In het kader hiervan dienen nog de volgende werkzaamheden uitgevoerd te worden: - opschonen van het dynamische papieren archief - het eventueel scannen van papieren dossiers die nodig zijn voor huidige werkzaamheden - het digitaal archiveren vanaf invoering zaaksysteem tot aan de nieuwe werkwijze waarmee medewerkers dit zelf doen. | ||||||||||||
Subtotaal Incidenteel | 129 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Overig | ||||||||||||
17-41102 | 11 | Doorontwikkelen zaaksysteem | 0 | 25 | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Het zaaksysteem Verseon kent een eerste integrale oplevering in april 2016 op basis van alle zaaktypen die omgedacht zijn. Daarmee worden alle externe en interne processen van de gemeente Someren digitaal in 1 zaaksysteem uitgevoerd. Het bedrag voor de doorontwikkeling wordt ingezet om de processen verder te automatiseren en voor verbetering van de functionaliteit voor de gebruikers. Dit zijn specialistische technische aanpassingen waarvoor we externe partijen nodig hebben. Door deze aanpassingen kan extra efficiency worden behaald en de kwaliteit verbeterd worden. Het voorstel is om deze kosten ten laste van de reserve automatisering te brengen. | ||||||||||||
Subtotaal Overig | 25 | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Saldo Algemene dekkingsmiddelen | 154 | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Totaal uit te voeren investeringsprogramma | 4.406 | 2.212 | 688 | 250 | 0 | 70 | 116 | 153 |
Uitsplitsing naar activiteit: | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedrijfsvoering | 129 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
ICT | 25 | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Overig beleid conform coalitieprogramma | 1.184 | 64 | 9 | 0 | 0 | 4 | 4 | 4 | ||||
Vervangingsinvesteringen | 2.418 | 1.473 | 745 | 250 | 0 | 66 | 112 | 149 | ||||
Wettelijke taak | 650 | 650 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Totaal uit te voeren investeringsprogramma: | 4.406 | 2.212 | 753 | 250 | 0 | 70 | 116 | 153 |
Recapitulatie naar aard van investering: | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Incidenteel | 902 | 742 | 19 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Overig | 1.025 | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Structureel | 2.479 | 1.444 | 735 | 250 | 0 | 70 | 116 | 153 | ||||
Totaal uit te voeren investeringsprogramma: | 4.406 | 2.212 | 753 | 250 | 0 | 70 | 116 | 153 |