Actueel beleidskader
Er wordt gewerkt met een meerjarenonderhoudsplan voor de verharding. Dit plan wordt elke twee jaar op basis van de landelijk gebruikte CROW-methode (Centrum voor Regelgeving en Onderzoek in de Grond-, Water- en Wegenbouw en de Verkeerstechniek) voor wegbeheer opgesteld.
Voor dit wegbeheerplan wordt de kwaliteit van alle te beheren verharding in beeld gebracht met de globale visuele weginspectie. Deze kwaliteitsgegevens worden getoetst aan de richtlijnen. Vervolgens worden op basis van de schade, de oorzaken van de schade, de leeftijd van de verharding, ondergrond en dergelijke een planning gemaakt voor het wegonderhoud. Daarbij wordt de vorm van het onderhoud, het jaar van de aanpak en de kosten in beeld gebracht. Deze gedetailleerde planning wordt gemaakt voor de eerste drie jaar.
Op basis van de theoretische verhardingscycli wordt er ook naar de lange termijn gekeken.
Financieel kader
De in de begroting opgenomen cijfers van de voorziening onderhoud wegen en voorziening rehabilitatie licht belaste wegen zijn ontleend aan het onderhoudsplan ‘Verhardingsbeheer 2016-2018’ dat in het voorjaar van 2016 is opgesteld.
Het saldo van de voorziening onderhoud wegen was per 1 januari 2016 (inclusief de storting voor 2016) circa € 1,8 miljoen. Voor de periode 2016-2018 zijn hiermee voldoende middelen binnen de voorzieningen aanwezig om het geplande onderhoud uit te voeren.
Het saldo van de voorziening rehabilitatie licht belaste wegen was per 1 januari 2016 circa € 0,4 miljoen. Het saldo van de reserve rehabilitatie licht belaste wegen was (inclusief de storting voor 2016) circa € 1,1 miljoen. Door de voorziening aan te vullen vanuit de reserve zijn voldoende middelen binnen de voorziening voor de geplande rehabilitaties.
Als gekeken wordt naar de verhardingcycli en de leeftijdsopbouw van het verhardingsareaal, mag er vanuit worden gegaan dat de komende jaren nog veel rehabilitaties nodig zijn. Het is dan ook belangrijk dat er voldoende budget vrij wordt gemaakt voor rehabilitaties. De kosten voor rehabilitaties van hoofdwegen worden opgevoerd via de jaarlijkse IP’s. Voor de komende 4 jaren zijn rehabilitaties voorzien van de Kerkendijk Noord (2017), de Nieuwendijk (deel tussen Kerkendijk en Beliënberkdijk) (2018), de Hugterweg en de Lieropsedijk (deel tussen Provincialeweg en Loovebaan (2019) en als laatste de Nieuwendijk (deel tussen Beliënberkdijk en Vaartdijk) (2020).